Print ON-Demaind

これはやばいかもしれない。

BookSurge LLC, a wholly-owned subsidiary of Amazon.com, Inc., today announced a new Print-on-Demand (POD) program designed to help book publishers sell lower volume book titles through a more economical supply chain. The new POD program removes the upfront economic barriers associated with traditional book publishing while making those titles available to the tens of millions of active Amazon.com customers. Books are printed as they are ordered, providing publishers an easy and economical way to bring back out-of-print titles and introduce new, lower-volume titles, offering Amazon.com customers a dramatically expanded selection of books to purchase.

http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=176060&p=irol-newsArticle&ID=858883
出版社から預かった書籍データをAmazon側が管理し、注文に応じてプリントして提供するサービスを開始するということなのだが、これによってAmazonロングテール戦略をより強力に推し進めようとしているのだろう。
一般の書店では取り扱えないどころか、版元として全然利益にならないがために絶版になってしまったような書籍のデータを預けておくだけで出版社としても利益を得られる可能性が出てくるのだから魅力的だ。Amazonとしても、他の本屋では絶対に売っていない(ある意味でとても貴重な)本をAmazonだけで提供できるメリットがある。
絶対的なニーズが少ないがために泣く泣く絶版した良書は多い。これはユーザにとってもメリットのあることだとは思う。Amazonの独走が好ましいかどうかはまた別の問題として、だけれども。